اسامی برترین صادرکنندگان جهان اعلام شد

۳ آبان ۱۳۹۵

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اتاق بازرگانی تهران سهم صادرات محصولات کشاورزی نیز در این سال حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد اما ارزش صادرات سوخت و محصولات معدنی با افتی ۱۸۸ درصدی مواجه شد. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران طی گزارشی، وضعیت صادرات جهان در سال ۲۰۱۵ را تحلیل کرده و با استناد به آمار سازمان تجارت جهانی، کشورهای برتر صادراتی را معرفی کرده است.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و چین در اغلب گروه‌های کالایی جزو مبادی عمده صادراتی جهان بوده است.

برترین صادرکنندگان صنعت

ارزش صادرات محصولات صنعتی جهان در سال ۲۰۱۵ برابر با ۵۷/۱۱ تریلیون دلار بوده که ده کشور برتر این حوزه، نزدیک به ۸۲ درصد از این صادرات را انجام داده اند. در میان این کشورها، اتحادیه اروپا با حدود ۲/۴ تریلیون دلار صادرات، بیشترین سهم بازار را در اختیار داشته است و پس از این منطقه، کشور چین با ۱/۲ تریلیون دلار و ایالات متحده آمریکا با ۱/۱ تریلیون دلار صادرات صنعتی، کشورهای بلامنازع در این عرصه بوده اند.

نمودار و آمار سازمان تجارت جهانی نشان می دهد که طی سال ۲۰۱۵ میلادی، بزرگترین کشور صادرکننده صنعتی جهان، چین بوده است. سهم این کشور از صادرات جهانی محصولات صنعتی از ۷/۴ درصد در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۶/۱۸ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده است. ژاپن، جمهوری کره، هنگ کنگ، مکزیک، سنگاپور چین تایپه و کانادا دیگر کشورهای برتر جهان در عرصه صادرات محصولات صنعتی طی سال ۲۰۱۵ میلادی بودند.

ده صادرکننده برتر کشاورزی
کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی در سال ۲۰۱۵، برابر با ۵۷/۱۱ تریلیون دلار بوده که ده کشور بزرگ صادراتی این بخش، سهم ۷۳ درصدی از آن را در اختیار داشته اند.

با این حال، تمامی کشورهای عمده صادرکننده محصولات کشاورزی در سال ۲۰۱۵ میلادی در مقایسه با سال پیش از آن با افت ارزش صادرات مواجه بوده اند که بخشی از این اتفاق می تواند ناشی از کاهش قیمت جهانی مواد غذایی در این سال باشد. اتحادیه اروپا با صادرات ۵۸۵ میلیارد دلار محصولات کشاورزی، در رتبه تخست برترین صادرکننده این بخش قرار دارد و پس از آن آمریکا با ۱۶۳ میلیارد دلار و برزیل با ۸۰ میلیارد دلار دیگر کشورهای برتر این حوزه هستند. چین، کانادا، اندونزی، تایلند، استرالیا، هند و آرژانتین دیگر کشورهای ده گانه این بخش را تشکیل می دهند.
برترین‌های سوخت و محصولات معدنی

ارزش صادرات سوخت و مواد معدنی در سال ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۸/۲ تریلیون دلار بود که حدود نیمی از این ارزش صادراتی را ده کشور اتحادیه اروپا، روسیه، عربستان، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا، قطر، امارات متحده عربی، نروژ و چین در دست داشته اند. ارزش صادرات محصولات معدنی و مواد سوختی اتحادیه اروپا ۴۴۰ میلیارد دلار، روسیه ۱۹۵ میلیارد دلار و عربستان ۱۵۳ میلیارد دلار بوده است.
برترین کشورهای آهنی جهان

مجموع ارزش صادرات آهن و فولاد جهان در سال ۲۰۱۵ برابر با ۳۸۲ میلیارد دلار بوده که ۸۴ درصد از ارزش صادراتی این بخش توسط ده کشور اتحادیه اروپا، چین، ژاپن، جمهوری کره، آمریکا، روسیه، برزیل، چین تایپه، اوکراین و هند صورت گرفته است. اتحادیه اروپا با ۱۳۹ میلیارد دلار در جایگاه نخست این گروه قرار دارد و کشورهای چین با ارزش صادراتی ۶۴ میلیارد دلاری، کره با صادرات ۲۳ میلیارد دلاری و روسیه با صادرات ۱۵ میلیارد دلار در رتبه های بعدی جای دارند.
ده صادرکننده برتر مواد شیمیایی جهان
ارزش صادرات محصولات شیمیایی جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۷/۱۱ تریلیون دلار بوده که ده کشور برتر صادرکننده، نزدیک به ۸۶ درصد از کل صادرات در سال را انجام داده اند. ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا با صادراتی به ارزش ۹۰۱ میلیارد دلار در صدر این جدول قرار دارند و پس از آن، آمریکا با ۲۰۶ میلیارد دلار و چین با ۱۳۰ میلیارد دلار در جایگاه دوم و سوم کشورهای برتر صادرکننده محصولات شیمیایی جای دارند. سوئیس، ژاپن، جمهوری کره، سنگاپور، کانادا، هند و چین تایپه در رده های بعدی این فهرست قرار دارند.

برترین صادرکنندگان خودرو جهان

در سال ۲۰۱۵ میلادی، اتحادیه اروپا بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان بوده است. ارزش صادرات محصولات خودرویی از این اتحادیه طی سال ۲۰۱۵ میلادی، ۶۵۳ میلیارد دلار بوده است. پس از این منطقه، ژاپن با ۱۳۷ میلیارد دلار و آمریکا با ۱۲۹ میلیارد دلار بزرگترین کشورهای صادرکننده خودرو در جهان بوده اند.

کشورهای مکزیک، جمهوری کره، کانادا، چین، تایلند، ترکیه و هند در رده های بعدی این فهرست قرار دارند. ترکیه در سال ۲۰۱۵، صادراتی معادل ۱۷ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که این کشور ۲۰ میلیارد دلار نیز واردت خودرو طی سال ۲۰۱۵ به ثبت رسانده که نشان از رقابتی بودن بازار صنعت خودرو در این کشور است.