پیش بینی افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات کشور در سال ۹۵

۹ شهریور ۱۳۹۵

به گزارش خبرنگار بخش بازرگانی خبرگزاری تسنیم، رضا رحمانی امروز در همایش پایدار در بازار روسیه اظهار کرد: تولید دو بال فناوری و صادرات دارد که ما امسال در ۷ برنامه اقتصادی به موضوع تحریک تقاضا و صادارت توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

وی افزود: در کشور ۷۵۰۰ واحد کوچک و متوسط که مشکلات و مسائل مالی دارند راه‌اندازی می‌شوند و همچنین واحدهای جدیدی برای راه‌اندازی در دستور کار قرار دارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید ادامه داد: در سال جاری  براساس برنامه ریزی های انجام شده ۱۰ میلیارد دلار افزایش صادرات در مقایسه با سال گذشته خواهیم داشت.

  • امسال ۱۰ میلیارد دلار افزایش صادرات خواهیم داشت

وی تصریح کرد: در این ارتباط تمام برنامه‌ریزی های لازم در بخشهای مختلف صنعتی صورت گرفته همچنین بازارهای هدف شناسایی شده است.

رحمانی تاکید کرد: بسته تشویقی توسط معاون اول رئیس جمهور برای امر صادرات در کنار بسته تشویقی تولید در نظر گرفته شده است.

وی افزود: منابع مورد نظر برای این امر از طریق صندوق توسعه ملی، همچنین جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بعد از برجام و حتی بودجه تامین می‌شود.

قائم مقام وزیر صنعت با بیان اینکه برای حمایت از واحدهای صنعتی و کشاورزی در امر صادرات میزان تسهیلات کاهش یافته است گفت: موضوع تقویت صادرات به عنوان یک سیاست کلان کشور در نظر گرفته شده است به طوری که رهبر معظم انقلاب بر صادرات دانش‌بنیان تاکید دارند و در این ارتباط کشورهای همسایه ایران بیشتر مورد توجه هستند هرچند وضعیت فعلی تجارت ایران و روسیه رضایت‌بخش نیست.

وی با اشاره به اینکه راههای مختلف زمینی و هوایی و دریایی برای تجارت وجود دارد و دو کشور از گذشته روابط مناسبی با یکدیگر داشتند گفت: اقداماتی نظیر ایجاد خط کشتیرانی و موافقتنامه‌های تجاری در یکسال گذشته انجام شده و در این خصوص مذاکرات سنگینی مدنظر بوده است اما باید اذعان داشت که دولت برای گسترش روابط تجاری با روسیه همه کار نیست و اصل کار روی دوش بخش خصوصی است و ما در نهایت کاتالیزور هستیم.

رحمانی اضافه کرد: ایران در محصولات کشاورزی و باغی خود که مورد نیاز روسیه است حرفهای زیادی برای گفتن دارد اما ما در فرم تجارت خود و ایجاد شرکتهای بزرگی که بتوانند تمام امور مربوط به صادرات به روسیه و در حجمی بالا داشته باشند نداریم.

وی گفت: دولت از ایجاد مراکز لجستیکی که بتواند به موقع به اندازه و با کیفیت محصول مورد نظر روسها را تحویل دهد استقبال می‌کند.

* ایران از به هم خوردن روابط اقتصادی ترکیه و روسیه استقبال نمی‌کند

وی گفت: ما در بخش‌های مختلفی مانند تولید خرما و سیب درختی ظرفیت داریم اما صادرات ما در این بخش اندک است.

رحمانی با اشاره به اینکه بر هم خوردن روابط کشورها مورد توجه ما نیست و ما دوست نداریم که رابطه کشورها به هم بخورد تا ما بتوانیم در بازار روسیه حضور داشته باشیم گفت: هر کشوری می‌تواند سهم مشخصی از بازار را داشته باشد و نگاه به بازار روسیه بلندمدت واستراتژیک است و به صورت کنسرسیوم باید در این کشور ورود پیدا کنیم.