همایش توسعه همکاریهای تجاری ایران-اتریش

۱۸ آبان ۱۳۹۵

همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و اتریش صبح امروز در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. این گردهمایی تجاری، با حضور هیاتی اقتصادی از اتاق بازرگانی فرالبرگ اتریش به ریاست هلموت بنگر و فردریش اشتیف سفیر اتریش در ایران، برپا شد و طی آن فعالان بخش‌خصوصی دو کشور پیرامون همکاری‌های مشترک به میزبانی نایب رییس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت تهران، آقای دکتر مهدی جهانگیری به گفتگو نشستند.

دکتر جهانگیری در حاشیه این نشست گفت: این پنجمین هیات اقتصادی اتریشی است که به تهران سفر کرده است و در حوزه های مختلف صنعت، آی تی، گردشگری و انرژی برای همکاری اعلام آمادگی کرده اند.

وی عمده ترین مشکل بر سر راه توسعه اقتصادی دو کشور را عدم آمادگی بانکهای اتریشی برای شروع ارتباط دانست  و گفت: متاسفانه در این زمینه توفیق چندانی نداشتیم و بخش خصوصی در دو کشور تلاش دارند شرایط را برای برقراری ارتباط بانکی فراهم سازند. چرا که ارتباط بانکی موثرترین بخش برای هموار کردن مسیر سرمایه گذاری است.

جهانگیری حجم مبادلات تجاری اتریش و ایران را کمتر از ۳۲۴ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این رقم در شرایطی اعلام می شود که قبل از تحریم حجم مبادلات ایران و اتریش بسیار فراتر از این رقم بوده است.نکته مهم اینکه اتریش یک کشور سرمایه فرصت است و  حجم سرمایه گذاری این کشور در خارج از مرزها بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار برآورد می شود. این موضوع در شرایطی که ایران سعی در جذب سرمایه گذار دارد یک فرصت استثنایی قلمداد می شود.وی اظهار امیدواری کرد که شرایط به گونه ای رقم بخورد تا این فرصت ها به ثمر بنشیند.

نایب رییس اتاق بازرگانی در ادامه افزود: در ۹ ماهه بعد از برجام بیش از ۲۵۰ هیات اقتصادی به منظور گفتگو و تعامل در حوزه های مزیت دار وارد ایران شدند که حاصل آن  امضای بیش از ۲۵۰ توافقنامه است که تا امروز ۳۰ مورد از آنها به مرحله اجرا رسیده اند. قطعا با زمینه سازی برای سرمایه گذاری از طریق رفع قوانین دست و پا گیر، حذف فرایندهای طولانی اداری و از همه مهم تر تک نرخی شدن ارز می توانیم راه را برای سرمایه گذاری و جلب اعتماد سرمایه گذاران هموار سازیم.

سفیر اتریش نیز در سخنان خود به سابقه ۵۰۰ ساله ارتباط ایران و اتریش اشاره کرد و گفت:  در گذشته اتریش خود را در مسائل داخلی ایران بی طرف نشان داده و مفتخر است به اینکه در جنگ بین ایران و عراق جانبدارانه برخورد نکرده است. و همواره روابط بین دو کشور دوستانه بوده است هرچند پس از اعمال تحریمها روابط تجاری مابین سیر نزولی داشت اما بلافاصله بعد از برداشته شدن آنها در سفر ریس جمهور اتریش در ۲۰۱۵ با هیاتی بالغ بر ۲۵۰ نفر شامل مدیران اقتصادی و اساتید دانشگاه و مشاوران تجاری بیانگر عزم جدی کشور ما در از سر گیری روابط و گسترش آن است.

وی از اتاق بازرگانی و از مقامات بلند پایه ایرانی بخاطر مهمان نوازی و پاسخگویی در همه شرایط تشکر کرد و گفت: در سفر آقای سیف به اتریش گفتگوهای خوبی در زمینه های مختلف صورت پذیرفت و قرار است بانکهای اتریشی در ایران دفتر تاسیس کنند. دو بانک در حال حاضرآمادگی حضور در ایران را دارند و به زودی کار خود را آغاز خواهند کرد. ایران با اعطای ویزای ۶ ماهه به تجار اتریشی حسن نیت خود را برای توسعه روابط نشان داده و ما نیز در نظر داریم ویزای ۱ ساله برای فعالین اقتصادی ایرانی صادر کنیم.

فردریش اشتیفت در ادامه از افزایش پروازهای مستقیم از وین به تهران و اصفهان خبر داد و گفت: از نظر توریسم به نظر می رسد ایران جذابیت ویژه برای اتریشی ها دارد و ما به توسعه بیشتر ت توریسم با توجه به مزیت های فراوان ایران و اتریش علاقه مندیم.

وی به اهمیت نقش ایران در برقراری صلح در منطقه اشاره کرد و گفت: ما علاقه مند به پیوستن ایران به WTOهستیم. ایران کشوری با مزیت های سیاسی و اقتصادی بالاست که ارتباط با آن برای هر کشوری جذابیت دارد.

رییس اتاق بازرگانی اتریش، هلموت بنگر، ضمن اظهار خشنودی از حضور در ایران گفت: شرکت های مختلفی از بخشهای خصوصی و دولتی در این سفر ما را همراهی کرده اند که امیدوارند بتوانند در مذاکرات رو در رو به نتایج مثبت و ارزنده ای دست پیدا کنند.برداشتن موانع موجود نیازمند برنامه ریزی های بلند مدت است و ما قصد نداریم به بهره مندی کوتاه مدت فکر کنیم بلکه قصد داریم با برنامه ریزی برای یک برنامه بلند مدت  مناسبات اقتصادی بین دو کشور را به سطح مطلوب برسانیم.