امکان سنجی تاسیس بانک مشترک ایران-روسیه

۲۸ شهریور ۱۳۹۵

در روزهای اخیر خبری مبنی بر تاسیس قریب الوقوع بانک مشترک ایران و روسیه منتشر شد. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، در اخبار مذکور آمده است اتاق بازرگانی دو کشور فعالانه به دنبال بازگشایی بانک مشترک ایران و روس هستند و این بانک تلاش خواهد کرد تا تمام مبادلات تجاری  دو کشور با ارزهای ملی صورت گیرد؛ به این ترتیب دلار از مبادلات آنها حذف خواهد شد.

مشاور اتاق بازرگانی تهران در این باره به اگزیم نیوز گفت: بانکی که تاکنون نماینده ما در روسیه و واسط مروادات دو کشور بوده است، شعبه بانک ملی در مسکو می باشد و اخیراً هم قرار شده بانک مشترک ایران و روسیه یک شعبه در تهران راه اندازی نماید.

مهندس شاهرخ ظهیری تشریح کرد: ما در مسکو بانک ملی و در ارمنستان بانک ملت داریم اما آنچه برای ارتقاء سطح مراودات دارای اهمیت است فقدان بانک های بین المللی نیست، بلکه حل آن دسته از موانع بانکی است که حتی بعد از برجام به قوت خود باقی است.

وی افزود: عملاً ابزارهای اصلی تبادل بانکی و روابط تجاری ما با بانک های خارجی برقرار نشده و کارهایی مانند گشایش اعتبار همچنان در حالت تعلیق به سر می برند.

ظهیری ادامه داد: پسابرجام و برخی حوادث سیاسی در منطقه و همسایگی ایران مانند برهم خوردن روابط ترکیه و روسیه موقعیت های ویژه ای برای اقتصاد ایران فراهم کرده بود که متاسفانه از بیشتر آنها استفاده نکردیم.

وی افزود: باید در مواقع تحریم ترکیه استفاده بیشتری از زمینه کشورهای CIS بویژه روسیه می کردیم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. بطور کلی سیستم بانکی بین المللی ما همچنان راه نیفتاده و این مساله گله و شکایت ها از بانک های خارجی را در دوره بعد از برجام تشدید کرده است.

این فعال حوزه صنایع غذایی و مشاور در اتاق بازرگانی گفت: برای برقراری مراودات بانکی و تجاری با روسیه به عنوان کشوری که روابط سیاسی خوبی با ایران دارد و همچنین در همسایگی ایران است، نباید این قدر مشکلات و موانع وجود داشته باشد و حل این موانع است که باید در اولویت باشد.

بانک مشترک، محدودکننده تجارت بین الملل است

عضو هیات علمی دانشگاه شریف و مدرس موسسه عالی بانکداری نیز در این باره به اگزیم نیوز گفت: معمولاً وقتی اخبار تاسیس بانک های خارجی در کشور مطرح می شود نتیجه آنچنان اثربخشی در پس آن وجود ندارد.

دکتر داوود سوری افزود: این تصمیم ها یا نهایتا انجام نمی شود یا اگر به مرحله اجرایی برسند توجیه اقتصادی خوبی نخواهند داشت؛ مانند اتفاقی که در رابطه با بانک ونزوئلا افتاد و زیان های زیادی به اقتصاد وارد کرد.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از تجارت می کنید باید با تمام دنیا طبق قاعده کلی پذیرفته شده در سطح بین المللی وارد مراودات شوید.

سوری گفت: ما بدلیل مسائل محدود کننده در روابط سیاستی و دیپلماتیک خود دنبال راه دیگری برای توسعه تجارتمان هستیم اما این راه بهتری نیست.

وی افزود: وقتی با روسیه بانک مشترک تاسیس کنیم نتیجه این می شود که  با پول ملی دو کشور و بدون ارز های رایج بین المللی مبادله خواهیم کرد؛ این موضوع مشکلاتی ایجاد می کند.

استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی تشریح کرد: نوسانات آن ارز که بین المللی نیست و مقبولیت جهانی ندارد ما را محدود به تجارت کالا و خدمات با همان کشور خاص می کند.

سوری افزود: ممکن است مجبور به واردات کالاهای روسی شویم و آزادی مبادله در این مسیر از بین می رود.

وی تاکید کرد: آنچه در تجارت ارزش افزوده ایجاد می کند همین آزادی مبادله است. محدودیت در تجارت معنا ندارد و بهتر است ما هم مانند سایر اقتصادی موفق جهان بدون پیچیدگی و خلق مسیرهای عجیب و بی نتیجه به دغدغه های اقتصادی و تجاری خود بپردازیم.

به گزارش اگزیم نیوز، چندی قبل آندری لوگانسکی نماینده تجاری روسیه در ایران گفته است که به دنبال لغو تحریم‌ها، برخی شرکت‌های ایرانی به تجارت معمول برگشته‌اند و تجارت خود را به طور مستقیم انجام می‌دهند.

گفتنی است، یک بانک ایرانی که اکنون با نام «میر بیزینس بانک» در این کشور فعالیت می‌‌کند از شعبه‌‌های بانک ملی است و ۷۰ درصد مشتری‌های آنها در کار واردات و صادرات کالاهایی نظیر غلات و محصولات غذایی هستند که بین ایران و روسیه مبادله می‌شود. بر اساس آمارهای منتشره از سوی خدمات گمرکی فدرال روسیه، تجارت این دو کشور در نیمه نخست امسال از ۰/۲ به ۰/۴ درصد افزایش یافته است. همچنین گردش مالی ایران و روسیه در فاصله ماه‌های ژانویه تا ژوئن ۹۲۳/۷ میلیون دلار بوده است.