دهلی‌نو خواستار احیای شرکت کشتیرانی ایران و هند شد

۱۳ شهریور ۱۳۹۵

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، شرکت دولتی کشتیرانی هند که به دلیل رکود در صنعت حمل و نقل دریایی با مشکل مواجه شده، قصد دارد همکاری مشترک ۴۰ ساله خود با یک شرکت ایرانی را احیا نماید.

به گفته بی بی سینها، رئیس شرکت هندی، لغو تحریم ها علیه ایران راه را برای احیای شرکت کشتیرانی ایران و هند هموار ساخته و می تواند موجب دسترسی این شرکت به بازارهای آسیای میانه نظیر قزاقستان شود.

سینها روز چهارشنبه گفت: «ما نمی خواهیم شاهد مرگ این شرکت باشیم… شریک دیگر یعنی خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حضور گسترده ای در دریای خزر دارد.»

سهام شرکت هندی در سال ۲۰۱۶، ۲۶ درصد کاهش یافته و خالص درآمدش در سه ماهه منتهی به ماه ژوئن به میزان دو سوم کاهش یافته است. رکود در صنعت حمل و نقل دریایی در سال جاری می تواند موجب وارد آمدن زیانی حدودا ۵ میلیارد دلاری برای شرکت های فعال در این زمینه شود. شرکت کشتیرانی هانجین کره این هفته یکی از قربانیان شناخته شده رکود در صنعت حمل و نقل بود و از دادگاه تقاضای حمایت کرد.

شرکت حمل و نقل دریایی هند در گزارش سالانه خود اعلام کرد: «صنعت حمل و نقل دریایی جهانی هنوز نتوانسته از رکود طولانی مدت و بی سابقه ای که گرفتار آن است خارج شود.»

بزرگترین شرکت کشتیرانی هند و خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفتند شراکت خود را پس از سال ها تحریم های غرب علیه ایران که موجب تاثیر گذاری بر فعالیت این شرکت شده بود منحل کنند. این تحریم ها در ژانویه امسال کاهش یافت.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در تلاش است تا بعد از لغو تحریم ها، روابط کشورش با ایران را تقویت نماید. هند در حال بررسی سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در بخش بندری و صنعت انرژی ایران است.

شرکت کشتیرانی هند در حال بررسی این مسئله است که آیا ۳ کشتی کانتینری و یک تانکر نفتی متعلق به این شرکت مشترک را به کار بگیرد یا نه. شرکت هندی ۴۹ درصد از سهام شرکت کشتیرانی ایران و هند را در اختیار دارد. ۵۱ درصد نیز متعلق به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.